TEMATYKA
|
TREŚCI
|
SPOSOBY REALIZACJI
|
OSIAGNIĘCIA
|
1
|
2
|
3
|
4
|
Zaczynamy nowy rok szkolny
|
- Kultura dobrego zachowania się ucznia - Poznanie tradycji szkoły i nabywanie umiejętności uczestniczenia w życiu szkoły
|
Pogadanka; prezentacja siebie; kalendarz
|
Uczeń: - rozumie dlaczego ważna jest kultura dobrego zachowania - dostrzega znaczenie tradycji szkoły - wyraża chęć uczestniczenia w życiu szkoły
|
Bezpieczny marsz do szkoły
|
- Niebezpieczne miejsca podczas drogi ucznia - Różne sytuacje na drogach, jezdniach, ulicach - Jak należy dbać o własne bezpieczeństwo
|
Rozmowa nauczająca; ilustracje, artykuły prasowe, elementy wywiadu (np.: policjantem)
|
- wie, że każdy człowiek powinien dbać o własne bezpieczeństwo na drogach, jezdniach i ulicach, oraz o bezpieczeństwo innych
|
Jestem członkiem społeczności uczniowskiej
|
- Kodeks Ucznia- prawa i obowiązki uczniowskie - Wybór uczniów do samorządu klasowego; prezentacja kolegów
|
- Wybór samorządu klasowego; - Pozytywna prezentacja kolegów; - Sporządzenie dziecięcego słowniczka prawnego; - Wykonanie gazetki ściennej nt. Praw dziecka
|
- potrafi pozytywnie zaprezentować koleżankę lub kolegę - rozumie potrzebę działania samorządu klasowego - zna i przestrzega podstawowe prawa i obowiązki ucznia
|
Opiekujemy się klasą pierwszą
|
- Omówienie celu spotkania uczniów kl. I i III - Wizyta w sali lekcyjnej pierwszaków - Plan wspólnych zabaw i opieki nad pierwszakami, realizacja planu w ciągu roku szkolnego
|
- Pogadanka pod kierunkiem nauczycieli klas I i III
|
- rozumie potrzebę troski i wprowadzenia ucznia kl. I w życie społeczności szkolnej - odczuwa przyjemność w dzieleniu się własnymi doświadczeniami z życia szkoły w ciągu dwóch lat nauki - umie systematycznie opiekować się kolegą
|
Zawody ludzi pracujących dla dobra dzieci
|
- Rozmowy, wywiady z ludźmi pracującymi dla dobra dzieci (rodzice, nauczyciele, higienistka, pedagog szkolny) - Dlaczego ludzie wybierają takie zawody? - Rola nauczyciela- wychowawcy
|
- Pogadanka - Elementy wywiadu z rodzicami
|
- potrafi zapytać, porozmawiać z dorosłymi pracującymi dla dobra dzieci - dostrzega cechy i predyspozycje ludzi do wykonywania określonego zawodu
|
Jak się odżywiam?
|
- Prawidłowe odżywianie się - Estetyka, jakość, ilość spożywania posiłków - Co powinny jeść, a co szkodzi zdrowiu dzieci?
|
- Rozmowa nauczająca - Analiza plansz, reklam, ulotek na temat produktów żywnościowych
|
- dostrzega zależności pomiędzy odżywianiem a zdrowiem człowieka - wie, co powinien jeść, jak i ile - zna produkty szkodliwe dla zdrowia
|
Historia i tradycje mojej szkoły (lekcja ze sztandarem szkoły)
|
- Postawa uczniów wobec sztandaru szkoły - sztandar i tradycje szkoły ucznia - Historia szkoły, patron - Godło i hymn państwowy
|
- Pokaz - Rozmowa nauczająca
|
- rozumie znaczenie historii i tradycji społeczności szkolnej - zna symbole szkoły; Kodeks Ucznia, niektóre uroczystości szkolne itp.
|
Czas wolny na co dzień i od święta
|
- Jak organizować własny czas wolny? - Organizacja czasu wolnego w ferie i wakacje
|
- Pogadanka z elementami dyskusji
|
- potrafi opowiedzieć jak spędza czas wolny - wie jak należy zaplanować spędzanie czasu wolnego
|
Przygotowujemy wypoczynek na łonie natury
|
- Wycieczka do lasu, parku, Bad rzekę - Obserwacja przyrody, piknik, wspólne zabawy - Dlaczego potrzebny jest nam wypoczynek na łonie natury?
|
- Wycieczka: obserwacja przyrody, zdjęcia- fotografie, wspólne zabawy
|
- potrafi pod kier. nauczyciela obserwować przyrodę własnego środowiska - rozumie potrzebę czynnego wypoczynku człowieka na łonie natury
|
Praca zawodowa naszych rodziców
|
- Co to jest praca? - Co to jest zawód? - Różne rodzaje zawodów
|
- Pogadanka
|
- dostrzega znaczenie pracy w życiu każdego człowieka - rozumie potrzebę rozwoju własnych zainteresowań i umiejętności
|
Tradycja Bożego Narodzenia w moim domu
|
- Dekoracja sali lekcyjnej - Przygotowanie do wigilii w domach uczniów i w klasie - Tradycje i obyczaje rodzinne
|
-Opowiadanie - Elementy dyskusji
|
- potrafi udekorować salę lekcyjną w świątecznym bożonarodzeniowym nastroju - umie opowiedzieć o przygotowaniach i wigilii w rodzinie
|
Moje miejsce w rodzinie
|
- Czym jest rodzina dla każdego człowieka - Drzewo genealogiczne rodziny ucznia - Prawa i obowiązki rodziny, w tym ucznia w rodzinie
|
- Rozmowa nauczająca - Albumy rodzinne
|
- zna swoje miejsce w rodzinie - potrafi narysować drzewo genealogiczne rodziny - dostrzega rolę rodziny w życiu każdego człowieka
|
Klasa na medal
|
- Wyniki uczniów w nauce za pierwszy okres - Test dla potrzeb ucznia - Dlaczego warto się uczyć? - pomoc koleżeńska
|
- Pogadanka z elementami dyskusji
|
- potrafi ustosunkować się do uzyskanych wyników w szkole - wie dla kogo się uczy - rozumie wartość uczenia się
|
Nasze hobby, czyli co zbieramy i dlaczego?
|
- Czym jest hobby? - Prezentacja kolekcji przez uczniów - Wystawa kolekcjonerska
|
- Pokaz - Opowiadanie - Wystawa kolekcji hobby uczniów
|
- wie co to jest hobby - rozumie, że hobby rozwija zainteresowania i umiejętności ludzi - dostrzega i odczuwa radość z własnej pasji i samorozwoju
|
Jaka jest kultura mojego zachowania?
|
- Jakie są moje myśli, słowa i czyny wobec siebie oraz koleżanek i kolegów? - Jak zachowujemy się jako zespół klasowy? - Dlaczego moje zachowanie świadczy o mnie i o moich rodzicach?
|
- Test - pogadanka z elementami dyskusji
|
- rozumie potrzebę dobrego własnego zachowania - dostrzega wartość dbania zespołu klasowego o dobrą opinię otoczenia - wie, kto ma i może mieć wpływ na określone zachowanie dziecka/ ucznia
|
Dzień Matki- uroczystość klasowa
|
- Klasowa uroczystość z udziałem Matek uczniów - życzenia, wiersze, konkursy dla Mam
|
- Inscenizacja - Pogadanka - Życzenia, piosenki, wiersze, konkursy
|
- potrafi przygotować życzenia dla Mamy - dostrzega radość pracy w grupie podczas przygotowań i w trakcie uroczystości klasowej
|
Czy znasz swoje miasto, wieś, region?
|
- Historia miejscowości ucznia na tle historii regionu - wycieczka: instytucje dla potrzeb mieszkańców
|
- Praca pod kier. nauczyciela - wycieczka - przewodniki, mapy, plany, artykuły prasowe, ilustracje, zdjęcia
|
- potrafi krótko opowiedzieć historię swojej miejscowości
|
Dlaczego należy dbać o swoje środowisko naturalne?
|
- Co to jest środowisko naturalne? - Troska o środowisko naturalne
|
- Pogadanka - Drama
|
- potrafi dostrzec zmiany zachodzące we własnym środowisku - potrafi zadbać o estetykę otoczenia, w którym przebywa
|
Bawimy się bezpiecznie, przyjemnie, kulturalnie
|
-Zabawy dziadków, rodziców i uczniów obecnie -Bezpieczeństwo zabaw podczas wakacji - Przedwakacyjne spotkanie z pierwszakami
|
- Pogadanka - Opowiadanie uczniów
|
- potrafi opowiedzieć o zabawach dziadków, rodziców i własnych - wie, że należy zachować bezpieczeństwo podczas zabaw - potrafi opiekować się młodszymi kolegami.
|